Met stijgingspercentages tot 12% behoort de klim over de rustige groene en redelijk smalle wegen tot de categorie 'zeer moeilijk'.
De beklimming van de Joux Plane is ronduit schitterend. Vanuit skidorp Samoëns, dat op zo'n 1000 km van Utrecht ligt, start de Col die voor een groot deel door een bosrijke omgeving voert.
Met een lengte van 13,4 km en een gemiddeld stijgingspercentage van 7,4% is de klim pittig. Wel is het uitzicht gedurende de beklimming door de bossen zeer mooi en bieden de vele scherpe haarspeldbochten een uitstekend overzicht.
COL DE JOUX PLANE (1691 m)
Start: Samoëns
Lengte: 13,4 km
Hoogteverschil: 990 meter
Gem. stijgingspercentage: 7,4%
Max. stijgingspercentage: 12%
Categorie/moeilijksheidsgraad: ZEER MOEILIJK
De bekendste kant om de Joux Plane te beklimmen is via de zuidkant vanuit Samoëns, waarna een afdaling naar Morzine volgt. 's Winters is de Col gesloten en kunnen wandelaars en langlaufers gebruik maken van het gebied rond de top van de berg, die een schitterend uitzicht biedt op de Mont Blanc.
BEKLIMMING COL DE JOUX PLANE
Tijdens de 13,4 kilometer lange beklimming van de Col de Joux Plane, die doorgaans opvallend rustig is qua verkeer, wordt een hoogteverschil van net geen 1000 meter bedwongen.
De klim vanuit Samoëns start vrijwel gelijk vanuit het skidorp in de Franse Alpen. Het begin is relatief makkelijk met stijgingspercentages tot maximaal 6,5% en voert langs een groot aantal vakantiewoningen en boerderijen.
Naarmate de klim vordert neemt de bebouwing af, met uitzondering van enkele boerderijen. Buiten de 'bebouwing' voert de Col langs schitterende groene weiden, die al snel overgaan in een dichtbegroeid boslandschap.
Na 4 kilometer komt het eerste steilere stuk met 8%, vanaf km 7 gevolgd door stukken van 8,5% gemiddeld tot 10%. Het venijn zit hem dus absoluut in de staart van de beklimming waar ook de stukken van 12% liggen.
Fietsvakantie Frankrijk weergeven op een grotere kaart
Op de top kan een stop gemaakt worden bij het restaurant, waarna de mooie afdaling naar Morzine volgt. Tijdens de afdaling is er op de top van de Col de Ranfolly (die bedwongen moet worden tijdens de beklimming vanaf de makkelijkere noordkant) een prachtig uitzicht op een groot bergmeer.
De noordzijde vanuit Morzine is aanmerkelijk makkelijker en voert eerst tot aan de top van de Ranfolly, waarna een afdaling van een kilometer volgt, alvorens het laatste stukje kan worden beklommen.
Overigens is er ook nog een andere beklimming vanaf de zuidkant die nog een stuk pittiger is. De veel steilere klim loopt via Chantemerle, zo'n 2 kilometer na Samoëns. De beklimming is 11,8 km lang, waarin hetzelfde hoogteverschil (990 m) moet worden overbrugd.
Let op dat het wegdek behoorlijk van de beklimming van de Joux Plane behoorlijk slecht is, met veel gaten en asfalt dat afgebroken is aan de zijkant van de weg.
TOUR DE FRANCE
Regelmatig wordt de Joux Plane opgenomen in een etappe van de Tour de France, vaak met aankomst in Morzine, en na de nabijgelegen Col de la Colombiere.
De eerste keer dat de Joux Plane werd bedwongen tijdens de Tour was in 1978. Het mooie van de klim is dat het in het verleden vrijwel altijd bekende en grote klimmers waren die als eerste de top passeren.
In de 11 keer dat de Joux Plane als Tour col diende passeerden onder meer Winnen, Arroyo, Claveyrolat, Pantani, Virenque en Landis als eerste de top. De laatste keer was in 2006 toen de Amerikaan Flloyd Landis na zijn inzinking de dag ervoor tijdens een monsterontsnapping over de Joux Plane de basis legde voor zijn uiteindelijke Tourzege (die hij later weer kwijtraakte aan Pereiro Sio).
Ook was het tijdens de klim van de Joux Plane in 2000 dat 7-voudig Tourwinnaar Lance Armstrong één van zijn zeer zeldzame inzinkingen kende, en moest lossen op de groep van favorieten.
Dat de Joux Plane niet zo heel vaak in het Tourschema opgenomen wordt komt waarschijnlijk door het (behalve Morzine) ontbreken van geschikte finishplaatsen en de relatief smalle en slecht onderhouden wegen van de beklimming.
Wel behoort de klim zeer regelmatig tot één van de uitsmijters tijdens de Dauphine Libere, een meerdaagsewedstrijd als voorbereiding op de Tour, die voorheen door het gelijknamige Franse dagblad werd georganiseerd. Tegenwoordig is het Criterium du Dauphine in handen van de ASO die ook de Tour de France organiseert.
TOURTOCHTEN/CYCLOSPORTIEVEN
Elk jaar wordt 'La Morzine Vallée d'Aups' verreden. Deze cyclosportieve toertocht wordt georganiseerd door Top Club en maakt deel uit van de 'Grand Trophée'.
Behalve de Joux Plane worden tijdens deze tocht ook de cols l'Engrenaz, du Corbier en Joux Verte beklommen.
Tot slot nog dit: Wie in de buurt van de Joux Plane verblijft kan bij vrijwel elk restaurant terecht voor de specialiteit van de regio, Fondue Savoyarde: deze heerlijke kaasfondue is een absolute aanrader!